Svenskarna väljer bort restaurangbesök - fyra av fem äter lunch på arbetsplatsen

Allt färre svenskar unnar sig ett restaurangbesök på lunchen. En ny undersökning från Beans In Cup visar att hela fyra av fem svenskar istället äter på sin arbetsplats för att snabbt återvända till jobbet.
– Undersökningen visar att yngre arbetstagare och kvinnor är de som äter minst på restaurang. Deras fokus ligger främst på att lunchen ska vara god och lättillgänglig, säger Peter Has, affärsområdesansvarig måltidslösningar på Beans in Cup.

Hur man äter lunch på en arbetsdag är något som varierar väldigt mycket runt om i världen. I många länder är det kutym att gå iväg och äta på en närliggande restaurang, eller till och med gå hem på lunchen för att få i sig mat. I Sverige däremot har många arbetsplatser ett lunchrum där de flesta äter sin mat. När vi dessutom befunnit oss i en lågkonjunktur med hög inflation har det spätt på ytterligare att vi svenskar tänker lite mer på plånboken.

 

En ny undersökning gjord av Kantar Sifo, på uppdrag av kaffe- och matleverantören Beans in Cup, visar att fyra av fem svenskar (82 procent) äter sin lunch på arbetsplatsen. Endast tio procent svarar att de äter lunch på restaurang samtidigt som fyra procent säger att de inte äter någon lunch när de är på arbetet.

– Siffror i undersökningen visar att en stor majoritet av alla svenskar tar en så kort lunchrast som möjligt alternativt upp till en halvtimme. Att då springa ut på stan och hitta en restaurang att äta på blir istället en onödig stressfaktor som många väljer bort och man stannar då kvar på arbetsplatsen istället, fortsätter Peter Has.

Generellt tar kvinnor korta lunchraster och äter mestadels på arbetsplatsen (86 procent). Männen unnar sig något längre raster där fyra av tio svarar att de tar en timmes lunchrast eller till och med längre. Det är dessutom mer än dubbelt så många män som svarar att de går ut och äter på restaurang (13 procent) jämfört med kvinnor (6 procent).

När det gäller ålder svarar hela nio av tio i den yngre generationen, 18-35 år, att de äter på arbetsplatsen, samtidigt som den äldre generationen, 50-65 år, är de som går ut mest och äter på restaurang.

 

Fresh Bites kundpresentation

Sämre matvanor men svenskar vill ha näringsrikt
Enligt mätningar från Folkhälsomyndigheten har vi svenskar fått allt sämre matvanor de senaste åren. Färre grönsaker och rotfrukter, mindre fisk och även mindre frukt och bär ligger numera på våra tallrikar än vad det har sett ut historiskt. Samtidigt visar undersökningen från Beans in Cup att svenskar ändå värdesätter en näringsrik lunch högt.

På frågan om vad som är det viktigaste gällande sin lunch blir svaret att det ska vara gott (64 procent), att den är lättillgänglig (31 procent) samt att den ska vara näringsrik (28 procent).

– Statistiken är väldigt tydlig, vi svenskar vill ha en snabb, näringsrik och enkel lunch utan att krångla allt för mycket. Vi ser en ökad efterfrågan av möjligheten att köpa en god lunch direkt på arbetsplatsen, avslutar Peter Has.

 

 

För mer information

Rebecca Widmark

Marknads- och kommunikationschef 

Telefon: 073-958 73 60

E-post: rebecca.widmark@beansincup.se

 

Peter Has

Affärsområdeschef

Telefon: 070-965 45 35

E-post: peter.has@beansincup.se

 

Statistikunderlag

Om Sifo-undersökningen: Undersökningen genomfördes online av Sifo Kantar under augusti 2024. I undersökningen svarade  1052 personer från hela Sverige i åldrarna 18-65 svarar på frågor om matvanor på arbetsplatsen.

 

Ta del av underlaget här