Nyheter & Media

Smaklöftet: vår resa mot Sveriges godaste kaffe

Skriven av John Doe | Aug 9, 2024 8:32:19 AM

Vi har haft nöjet att pratat med Peter Jönsson, Smakchef på Beans in Cup, för att ta reda på hur vi arbetar med smak och varför det är så viktigt.

 

Ett av våra tre kundlöften är smak, hur ser du på det?

  • - Jag skulle säga att det är det kundlöfte som väger tyngst. Vi levererar alltid en väldigt bra service, men oavsett hur mycket service vi utför så behöver smaken sitta. Smakar det inte gott, kommer ingen att dricka det. Vi gör ingen affär om vi inte levererar på både smak och service.

 

Hur arbetar vi på Beans in Cup med smak?

  • - Vi anpassar oss efter kundens önskemål. Det är kunden som dricker koppen och inte vi. Vi vägleder kunden i olika smaker och kaffesorter men i slutändan är det kunden som bestämmer vad som är rätt smak för just dem.

 

Under året har du arbetat med någon som kallas smaklöftet – vad innebär det?

  • - Det stora smaklöftet är att vi höjer vår lägsta nivå och finslipar vår högsta nivå. Jag kommer att ha en större arbetsgrupp att arbeta tillsammans med. Vi har tolv serviceenheter runt om i landet. Varje serviceenhet kommer att ha en smakansvarig som tillsammans med mig kommer att ta fram och testa nya recept. Tillsammans kommer vi att testa alla nya artiklar och ta fram grundrecept. På så vis kan vi bredda vår kunskap runt om i landet och bli ännu vassare än vad vi redan är.

 

Kaffe som kaffe kanske många tänker, men varför är smak så viktigt?

  • - Hade det varit så enkelt som att kaffe är kaffe, hade vi bara köpt in en böna från ett land. Vi köper in kaffe från mängder av olika länder och vi blandar dessa för att det ska vara så unika smaker som möjligt, eftersom det är det som är efterfrågan. Det är många faktorer som påverkar valet av kaffe, såsom rostningsgrad, pris och certifieringar. Alla har sina egna preferenser – vissa föredrar Löfbergs, andra Arvid Nordquist. Någon vill ha mörkrost, medan andra föredrar ljusrost. Precis som med allt annat handlar det om personlig smak och olika smaklökar.

 

Smak är en viktig del i arbetet även för våra konkurrenter. Hur sticker man ut på marknaden och vad är det som gör att just vi sticker ut på marknaden?

  • - Vi sticker ut väldigt mycket med att smak är vårt stora fokus. Vi har vunnit tävlingar gentemot våra konkurrenter. Våra årliga kundundersökningar visar ett högt NKI och NPS. Vi har en smakgaranti i våra avtal och för en dialog med kunden. Arbetet är inte klart för att maskinen är installerad, det är egentligen då det börjar på riktigt.

 

Till sist, vad är det bästa med att arbeta på Beans in Cup?

  • - Man känner verkligen av att det händer saker varje dag. Det är ett enormt flöde av engagemang och energi. Vi är målmedvetna, engagerade och nyfikna. Man känner att vi alla tittar åt samma håll.