Kundberättelse

Hållbarhet viktigt när Bilprovningen valde kaffeleverantör för både personal och kunder

Bilprovningen-1

På Bilprovningen är kaffet inte bara en dryck utan en del av hållbarhetsstrategin. Samarbetet med Beans in Cup stöttar hållbarhetsarbetet samtidigt som kunder över hela landet får gott kaffe i koppen.

Med närmare 110 stationer från Skurup i söder till Pajala i norr är Bilprovningen Sveriges ledande aktör inom fordonsbesiktning. Tack var sitt långsiktiga hållbarhetsarbete har de utsetts till branschbäst på hållbarhet i Sustainable Brand Index sedan den årliga mätningen startade 2011.

Charlotte Tverved, lojalitets- och hållbarhetsansvarig på Bilprovningen, berättar mer om samarbetet som ger både personal och kunder en kaffeupplevelse samtidigt som hållbarhetsarbetet stärks. Som hållbarhetsansvarig på Bilprovningen har Charlotte en stor roll i kontakten med Beans in Cup. Hon följer bland annat upp volymer, energiåtgång och maskinbesparingar och säkerställer certifieringar vid valet av kaffe.

Beans in Cup har levererat kaffe till Bilprovningen i många år, tidigare som en av flera kaffeleverantörer. År 2022 fattade Bilprovningen beslutet att endast använda en kaffeleverantör både för sina stationer och för den interna personalen. Valet föll då på Beans in Cup.

- När vi valde att satsa på en kaffeleverantör var det flera faktorer som spelade in. Hållbarhetsarbetet var jätteviktigt men även Beans in Cups rikstäckande närvaro, konkurrenskraftiga priser och den höga kvaliteten på kaffet var avgörande för vårt val.

 

Satsar på ett långt och starkt samarbete
Beans in Cups proaktiva hållbarhetstänk och innovativa lösningar uppskattas, Charlotte nämner både den Svanenmärkta kaffetjänsten och återbrukade maskiner.

- När det gäller hållbarhetsarbete är Bilprovningen och Beans in Cup synkroniserade. Maskinerna är energisnåla och vi kan på så sätt kan få ned energiförbrukning/ CO2-utsläpp. Hela kombinationen är viktig för oss. Vi har valt en hållbar lösning, kaffesorter som är certifierade, hög kvalité och mycket god smak på kaffet.

Det finns även andra delar kopplat till service och smak som höjer nivån på samarbetet.

- Vi har en stark fika-kultur i Sverige, därför är det viktigt att vi alltid kan servera bra kaffe, te och varm choklad till våra kunder och vår personal. Det brukar gå åt ca 1 miljon koppar kaffe om året på våra stationer. Våra kontakter på Beans in Cup är väldigt kunniga och alltid tillmötesgående för våra behov och önskemål. Vi ser att vi har ett långt samarbete framför oss.